Viola-Kotiyhdistys ry

Heti alkoi tapahtumaan, kun tapasimme. Tilanteemme oli se, että ICT-järjestelmät eivät vastanneet nykypäivän vaatimuksia, mutta emme toisaalta tienneet, mistä päästä niiden kehittäminen pitäisi aloittaa. Kysyimme tarjouksia ja suosituksia konsulteista, mutta monen päätavoitteena tuntui olevan lähinnä omien tuotteiden myyminen. Saimme kyllä yksittäisiä neuvoja, mutta kokonaiskuvan hallinta puuttui. Tavoitteenamme oli tukea digitalisaation keinoin valitsemaamme liiketoimintastrategiaa.

Fluente Kumppaneista saimme kaipaamamme kumppanin. He auttoivat myös rahoituksen hakemisessa projektillemme. Hankehakemusta teimme yhdessä henkilökunnan kanssa, Fluentelta saimme siihen tietoperustan. Projektin pääidea oli ottaa asiakasymmärrys kehittämistyön kärjeksi. Projektissa Tarja vastasi sen johtamisesta, Arja hoiti pääasiassa kontaktit henkilöstön kanssa ja viikkopalaverit. Matkan varrella nousi myös uusia koulutustarpeita, joihin niihinkin saatiin Fluenten avulla haettua rahoitusavustusta ELYn täsmäkoulutuksen kautta.

Fluenten tekemä kehityssuunnitelma oli älyttömän täsmällinen. Suunnitelman avulla saatiin noin 60 henkilön porukka oppimaan eriaikaisesti ja eri lähtötasoilta. Työnteko henkilöstön kanssa oli jouhevaa ja keskiössä oli nimenomaan yhteiskehittäminen. Työtapa oli hyvin järjestelmällinen, mutta silti joustava. Projekti eteni kuin juna ja saimme juuri oikeat tiedot johdon päätöksenteon tueksi.

Viola-Kotiyhdistys ryn digitalisointiprojektin jälkeen on helppo sanoa, miksi pitää muuttua. Muuta mahdollisuutta ei ole, jos haluamme pärjätä jatkossakin. Suosittelen samalaista kehittämisprojektia kaikille sote-alan toimijoille, jotka ovat jo havainneet, että heidän pitää kehittää toimintaympäristöään. Kehittämiseen löytyy keinoja ja Fluentelta työkalut! Arvostan erityisesti Fluenten kykyä nähdä kokonaiskuva ja heidän sote-toimialan tuntemustaan.