Viola-Kotiyhdistys: avaamme kehittämisellä mahdollisuuksia

16.05.2016 Off By Vieraskynä

Viola-kotiyhdistyksessä toimitaan yhteisöllisesti

Viola-kodin sisäänkäynti TampereellaHenkilöstöpäällikön näkökulmasta sote-ala tarjoaa tänä päivänä paljon kehittymismahdollisuuksia alalla työskenteleville. Toimin itse henkilöstöpäällikkönä tamperelaisessa Viola-kotiyhdistys ry:ssä, olen myös johtoryhmän jäsen. Näissä rooleissa saan vaikuttaa siihen, miten alan kehitystarpeisiin vastataan palvelutuottajan toimintaa ja henkilöstön osaamista kehittämällä.

Elina Konsala, tamperelaisen Viola-kotiyhdistyksen henkilöstöpäällikkö, kertoo, miten keskisuuri palvelutuottaja hanskaa soten toimintaympäristön muutoksia.

Viola-kotiyhdistyksessä tärkeää on yhteisöllisyys ja hyvä henki. Se näkyykin heti ovesta sisään astuessa. Kaikkia tervehditään ystävällisesti hymyillen, arvostava kohtaaminen on Violassa keskeinen asia. Yhteisöllisyys tarkoittaa, että meillä henkilökunta ja asiakkaat ovat samaa yhteisöä. Sukulaiset ja ystävät ovat mukana toiminnassa, esimerkiksi saunapäivänä laittamassa papiljotteja hiuksiin tai juhlissa lapset esiintymässä.

 

Tampereella Viola-koti tarjoaa turvallista asumista

Kuva: Tiina Salminen

Violan yhteisössä asuu ja työskentelee lähes 250 ihmistä. Toiminta alkoi vuonna 1994 Tampellan entisellä tehdasalueella. Yhdistys tarjoaa yksilöllistä ja turvallista asumista iäkkäille Viola-kodissa on 48 vuokrattavaa palveluasuntoa sekä 9-paikkainen ryhmäkoti, jonka yhteydessä on lisäksi kolme asuntoa. Willa Violassa on 20-paikkainen tehostetun palveluasumisen ryhmäkoti sekä 32 omistusasuntoa. Pellavakoti on 16-paikkainen tehostetun palveluasumisen ryhmäkoti.

Viola-kodin ravintola Tampereella

Kuva: Tiina Salminen

Palvelukeskustiloja Viola-kodissa on ravintola, monitoimitila ja kuntosali. Lisäksi talosta löytyy uima-allasosasto lämminvesialtaineen ja saunoineen. Willa Violassa on ikäihmisten päiväkeskus, johon kuuluu omat sauna- ja lepotilat, sekä Kunto Galleria, joka käsittää ison liikuntatilan, kuntosalilaitteita ja kaksi saunaosastoa pukutiloineen. Pellavakodin alakerrassa katutasossa on Juicen kirjasto keittiötiloineen erilaisten rientojen järjestämiseen.

Asiakaslähtöisyys toteutetaan yhdessä kehittäen

Henkilöstöpäällikkönä ja joryssä vaikutan omalta osaltani ajatusmaailman muutokseen organisaatiomme palvelutyössä. Violan yhteisössä näkyy yhä selvemmin asiakkaiden odotusten muuttuminen.

Ihmisen perustarpeet ovat edelleen keskeisessä roolissa, kun puhutaan kotona asumisesta ja sinne saatavista palveluista. Yhä useammin meidän on palvelutyössä kysyttävä myös itseltämme, mitä mieleenpainuvaa asiakkaan päivässä tapahtuu. Miten kukin voi omalla toiminnallaan vaikuttaa kohtaamisten laatuun? Varsin pienet teot tekevät arjesta keveämmän ja rikkaamman.

Olemme huomanneet, että asiakastyötä on avattava yhdessä. Käymme keskustelua perusasioista. Mikä vaikuttaa yksilölliseen asiakaskokemukseen? Mikä rooli on hoitajatyöllä, esimiestyöllä ja johtamiselle onnistuneessa asiakasvuorovaikutuksessa?

Olemme esimerkiksi todenneet yhdessä, että iäkkään kotiasumista ja sosiaalisuutta on tuettava tasavertaisesti. Molemmat vaikuttavat hyvinvointiin. Niiden tasapaino haetaan yksilöllisesti, toimintakykyyn ja elämäntilanteeseen soveltuen. Siihen tarvitaan kuuntelu- ja ohjaustaitoja, kun ollaan vuorovaikutuksessa asiakkaan ja omaisten kanssa. Yhtä tärkeää on, että pidämme tarjolla vaihtoehtoja, joista asiakas voi valita itselleen sopivat palvelut ja aktiviteetit.

Tarkoitus on luoda mahdollisuuksia

Aloitimme syksyllä 2015 parivuotisen kehityshankkeen yhteistyössä Fluente Kumppaneiden kanssa. Saimme hankkeelle Työsuojelurahaston tuen. Tavoitteena on päästä parempaan tiedolla johtamiseen, henkilöstön itseohjautuvuuteen ja asiakkaiden osallistumiseen nykyistä tarvetta vastaavasti. Rinnakkain TSR-kehittämishankkeen kanssa uudistamme ICT-arkkitehtuurimme uudelle aikakaudelle. Haluamme jatkaa kärkisroolissa, suunnan näyttäjinä muille alamme toimijoille.

Käymme parhaillaan läpi isoa joukkoa organisaation käytäntöjä, ohjeita ja toimintatapoja tehden muutoksia, joilla parannamme asiakaslähtöisyyttä. Jokaiselle avautuu mahdollisuuksia kehittää omaa työnkuvaa, oppia ammatillisesti uutta ja osallistua kokeiluihin. Muutosvaikutuksia syntyy työ- ja johtamisprosesseihin, työtapoihin ja työtehtäviin.

Siksi henkilöstöpäällikkönä pidän erittäin tärkeänä, että kehittämistoimenpiteet toteutetaan henkilöstöä kuunnellen ja mukaan ottaen. Tiimeissä lähiesimiehet tarvitsevat tukea muutosjohtamiselle. Muutosta tehdään asiakkaiden ja henkilöstön hyvinvointi muistaen. Koen, että on ilo ja kunnia päästä osaksi tätä uudistusprosessia.

Viola-Kotiyhdistys kehityksen kärjessä

Viola-kodissa on helppoa tehdä muutoksia. Saavutimme lyhyessä ajassa yhteisen ymmärryksen kehittämishankkeen konkreettisesta etenemisestä. Uudistuksia on ideoitu yhdessä ja Violan luovuuden tunnukset – innovaatiojoutsenet – ovat lentäneet vahvoin siivin. Faktapohja on varmistettu asiakasanalyyseillä.

Vahvuutemme on rohkeus kokeilla ja sitä jatketaan myös kehittämishankkeessa. Jokaista kannustetaan kehittämään uusia toimintatapoja ja palveluita. Asiakkaita kuullaan ja toiveisiin reagoidaan. Meillä toimii asiakasraadit, joiden panos kehittämiseen on ollut merkittävä jo yli 10 vuoden ajan. Avoin, kehitysmyönteinen ilmapiiri tuottaa hyviä ideoita ja pysymme alamme kärkitoimijana.

Olen tiiviisti mukana luomassa toimintatapoja ja periaatteita, joiden mukaan työyhteisössämme toimitaan. Olen erityisen iloinen siitä, että Viola-kodissa omaa työtä arvostetaan ja haasteiden myötä saa kokea onnistumisen iloa. Nämä tekijät lisäävät työniloa omalla kohdallani.

Elina Konsala toimii henkilöstöpäällikönä ja johtoryhmän jäsenenä Viola Kotiyhdistys ry:ssä Tampereella.