Tekstin työpari on graafinen materiaali. Parhaimmillaan nämä kaksi kulkevat käsi kädessä niin, että kumpikin täydentää toista. Silloin yhteinen lopputulos on parempi kuin mihin kumpikaan olisi yltänyt pelkästään omin päin. Grafiikka kirkastaa viestin sanoman ja yrityksen brändin tavalla, johon pelkät sanat eivät koskaan pystyisi. Jotta viesti tulee selväksi, materiaalin on oltava johdonmukaista ja yhteneväistä kautta linjan.
Graafinen materiaali vie viestin perille
Viestin vie perille tarkoitukseen sopiva graafinen materiaali. Eri tuotteet ja palvelut vaativat erilaisen visuaalisen ilmeen. Monikanavaisessa maailmassa on pohdittava, toimiiko sama materiaali kaikilla kanavilla, kun yhdenmukaisuudesta ei haluta tinkiä. Hyvä graafinen ilme on myös sellainen, joka kestää aikaa. Visuaaliset uudistukset ovat usein työläitä ja brändin kirkastuminen vaatii aikaa, joten graafista ilmettä ei ole viisasta uudistaa liian usein.
Hyvä graafinen materiaali ei ole liian jäykkää, vaan se joustaa eri tarkoitusten ja sisältöjen mukaan. Sen pitää olla miellyttävä, pysäyttävä tai muulla tavalla tunteita herättävä, jotta se jää mieleen ja erottuu joukosta. Visuaalisen ilmeen pitää luoda mielikuvia, mutta mielikuvien tulee olla oikeita: sellaisia jotka lunastavat lupauksen. Graafiset ohjeet pitävät huolen siitä, että tavoitteet toteutuvat ja yhdenmukaisuus säilyy.
Ilman grafiikkaa maailma olisi tyhjä
Graafista sisältöä suunnitellessa tai valitessa vain taivas on rajana. Ensimmäiseen mieleen tulleeseen ideaan tai sisältöön ei kannata tyytyä. Silloin valitsee ilmeisimmän, ja huimemmat visiot jäävät toteutumatta. Visuaalisuus tarjoaa tilaisuuden kokeilla ja leikitellä ennen lopullista päätöksen tekemistä. Se edellyttää vain luovuutta ja kykyä katsoa asioita ennakkoluulottomasti.