Jokaisella yrityksellä on jonkinlainen visuaalinen ilme. Tätä tyyliä kutsutaan talotyyliksi ja sen määrittelee graafiset ohjeet. Sitä voidaan kutsua myös yritysilmekäsikirjaksi ja se kertoo, miten luotua ilmettä käytetään esimerkiksi viestinnässä. Graafisilla ohjeilla kerrotaan tarkasti, millainen on yrityksen liikemerkki ja logo sekä sen, että miten sitä voidaan käyttää. Ohjeilla kerrotaan myös värit sekä typografia eli kirjaintyypit ja missä tilanteessa tätä kaikkea voidaan käyttää. Usein ohjeistossa on paljon malleja ja ohjeita niiden käyttöön.
Yritysilmeestä kertovat graafiset ohjeet
Graafiset ohjeet kertovat tarkalleen siitä, millainen yrityksen ilme on. Siitä voidaan käyttää erilaisia nimiä kuten talotyyliin lisäksi brändi-ilme ja visuaalinen ilme. Graafinen ohjeistus voi olla joko laaja tai suppea riippuen yrityksen koosta, mutta tärkeintä siinä on, että se sisältää kaiken oleellisen linjauksen siitä, miten visuaalinen ilme toteutetaan. Kokonaisuudessaan kaikki olennaiset osat ovat linjassa keskenään. Pienemällä yrityksellä se voi olla pelkästään logo, liikemerkki ja yhtenäinen värimaailma.
Värimaailma pyrkii herättämään tietynlaisia mielikuvia ja tunnetiloja yrityksestä. Niiden avulla yrityksen on erotuttava muista ja niiden avulla se myös tunnistetaan helposti. Graafinen suunnittelu auttaa, että värit saavat oikeanlaisen harmonian ja yhdistelmän. Siinä voidaan myös yhdistellä kylmiä ja lämpimiä värisävyjä tai tuoda mieleenpainuvaa kontrastia. Näitä asioita voidaan hyödyntää kaikissa yrityksen toiminnoissa ja esimerkiksi web suunnittelu on helpompi aloittaa, jos yrityksellä on valmiina graafinen ohjeistus.
Graafisen ohjeistuksen tärkeys
Yrityksellä pitää olla ilme ja sen pitää säilyä, olla yhdenmukainen ja hallittu. Sen käyttäminen perustuu toistoon, johdonmukaisuuteen sekä persoonallisuuteen. Sillä yritys pyrkii erottumaan kilpailijoistaan. Säännöillä on tärkeä merkitys, mutta ne eivät saa viedä pois luovuutta. Jos ohjeisto on todella laaja, se saattaa tuoda enemmän ongelmia tavalliselle työntekijälle eikä hän löydä niistä ratkaisua ongelmiinsa. Yrityksen oman henkilökunnan lisäksi ohjeistusta käyttävät yhteistyökumppanit, kuten nettisivujen toteuttajat, painotalot sekä mahdolliset digitoimistot.